Mitt liv så här långt

Jag har aldrig varit ett fan (eller ett icke-fan) av Jane Fonda. Faktum är att jag bara sett en av de många filmer hon varit med i och jag har knappt sett en enda av hennes workout-videos - trots att de numera är nästan kultförklarade. De är fascinerande i sig eftersom hon var först med hela hemvidekonceptet med hemmaträning och att hennes videos drev att folk köpte videspelare och köpte filmer till hemmet över huvudtaget. DET är intressant att tänka på! Men det var inte utvecklingen av nyttjandet av hemvideos jag tänkte skriva om idag - utan hennes bok Mitt liv så här långt.

image72

Den här boken är extremt välskriven, intelligent och varm. Hon är generös med både det mest lyckade och det mest misslyckade i sitt liv. Hon skriver på ett både klokt och eftertänksamt sätt samtidigt som hon är engagerande - tycka vad man vill om de olika saker hon engagerat sig i (mot kriget i vietnam, för utsatta kvinnor, för feminismen etc. etc.). Man inser ganska snart in i boken att hon har blivit en mycket vis kvinna av det hon har lärt sig. Oavsett vem man är i livet - filmstjärna eller bara en vanlig knegare så finns det guldkorn i den här boken som man behöver ta till sig - som alla människor behöver. Den handlar om allt från förnekelse till förlåtelse och mänskliga tillkortakommanden likväl som vad brist på närhet och kärlek kan göra med en människa.

Jane Fonda är en kvinna som brinner! Och hon brinner så att man kan känna det genom orden i texten. Det är med andra ord inte en självbiografi i vanlig ordning - hon är någonting alldeles extra och jag blev till och med sugen på att försöka hitta några av hennes filmer på DVD - kanske har jag missat en fantastisk skådespeleska också? Inte bara en workoutgudinna. Hon fick ju trots att två Oscar för Bästa kvinnliga huvudroll och det är det inte alla som får - tycka vad man tycka vill om Hollywoodproduktioner...Nu visar det sig också att hon verkligen KAN skriva!

Jag säger bara - köp den, läs den och kommentera gärna vad du tyckte om den!

Bluecat

Kommentarer
Postat av: >Kim

ps. E - det är den här boken jag pratat om med dig! :-)

2007-10-07 @ 23:14:52
URL: http://qrious.blogg.se
Postat av: olivia

Måste läsa :)

2007-10-08 @ 09:47:15
URL: http://bloggissen.blogg.se
Postat av: Kim

Den var verkligen bra - lång men bra! Berätta vad du tyckte sen! :-)

2007-10-08 @ 22:37:05
URL: http://qrious.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0