Dexters Dunkla Drömmar


Apropå ingenting så såg jag att Dexter, antihjälten i boken "Dexters Dunkla Drömmar" av Jeff Lindsay ska bli eller snarare är, film också. Har ni inte läst den? Gör det! Det är en annorlunda bok, på flera plan, lite grand som när man läste American Psycho första gången - den är lite förvirrande, lätt neurotisk men alldeles, alldeles underbar som det heter i en välbekant filmsaga för barn.

Ett litet utdrag ur recensionerna:

"Dexters dunkla drömmar: Får vi presentera Dexter Morgan, en Hannibal Lecter i fårakläder ... En seriemördare som ryser vid åsynen av blod ... Ett monster vars gyllene regel gör honom mänsklig: Han dödar bara onda människor."
Länk: http://www.bokrecension.se/9132331231

"Dexter Morgan är helt normal. Förutom det faktum att han är totalt befriad från mänskliga känslor och att han dessutom är en mördare. Fast, i ärlighetens namn, han mördar ju bara folk som verkligen förtjänar det - det är ju inte lika illa som att mörda oskyldiga. Eller?"
Länk: http://dodzon.blogspot.com/2006/06/jeff-lindsay-dexters-dunkla-drmmar.html

Det ska uppenbarligen finnas fler böcker men jag har ännu inte hittat dem på svenska eller i Sverige. Jag har i alla fall fyndat min första Dexter i pocket och nu känns det som att jag måste ha mer. Storyn slutar inte riktigt där man förväntar sig om man säger så.

image14

Köp den här:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9132331231&s=1

Bluecat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0