Ernest Hemingway - förmodligen ett geni

Att ägna sina dagar åt att skriva böcker, dricka en ansenlig mängd alkohol och däremellan ge sig ut i skogen och jaga måste ju antingen vara ett genidrag (om skrivandet är framgångsrikt) eller vansinnigt (om drickandet är framgångsrikt).

"Jag har alltid hyst djupt misstroende mot folk som varken röker eller dricker. De har förmodligen några fruktansvärda dolda laster." Ernest Hemingway

Ernest Hemingway skrev inte bara fantastiska böcker - han lyckade också dricka fantastiskta mängder alkohol, lägra ett stort antal kvinnor och nedlägga ett (okänt) antal djur under sin levnadsbana. Man måste ju ge mannen kred för att han dessutom lyckades med att bli en levande legend. 

Inte nog med det - han tilldelades Nobelpriset 1954 vilket säger en hel del om kvalitet (eller också inte - det lär vara så att när en författare väl har fått Nobelpriset så skriver de aldrig en bra roman igen. Jag vet inte. Än så länge har jag inte tilldelats något litterärt pris!)

"Jag har rätt och slätt provat att skriva så gott jag kan. Några gånger är jag så påhittig att jag skriver bättre än jag kan." Ernest Hemingway

Personligen anser jag att Den Gamle och Havet innehåller en av de vackraste texter jag någonsin läst och det gäller från första till sista sidan. Inte konstigt att jag slukade hans böcker som 11 åring! De är fullkomligt fantastiska och rymmer en hel del mer av livsvisdom än vad många tror. Eller som Hemingway själv skulle ha uttryckt det:  "I flera dagar levde vi uteslutande på mat och vatten." DET är både livsvisdom och humor!

Bluecat :-)


Veckans erbjudande ifrån Misco

Kommentarer
Postat av: Sabor

Skönt med fredag eftermiddag ;)

2007-10-12 @ 14:29:11
URL: http://Sabor.blogg.se
Postat av: Clemente

Ja, den var riktigt god också :) Skönt med fredag, vad ska du hitta på ikväll/helgen?

2007-10-12 @ 17:27:27
URL: http://clemente.blogg.se
Postat av: Kim svarar Sabor

Fredagar är bästa dagen på hela veckan! :-)

2007-10-12 @ 22:59:45
URL: http://qrious.blogg.se
Postat av: Kim svarar Clemente

Såg att du gjort ett nytt försök också ;-) Hur proffsigt som helst!

2007-10-12 @ 23:00:40
URL: http://qrious.blogg.se
Postat av: Kim

Clemente:sorry för min konstiga kommentar ovan! Så blir det när man försöker blogga o prata i telefonen samtidigt! Det jag menade var att "Såg att du gjort ett nytt ryck med träningen och shaken. Såg hur proffsigt ut som helst!"...nu fick du iaf ett "vettigt" svar ;-)

2007-10-12 @ 23:22:28
URL: http://qrious.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0