Film: Guds Stad

Ja nu har jag sett filmen! Blev av sent på lördagkvällen - därav inget bloggande igår ;-) Fredagen försvann med en massa andra roliga saker - fastnade bl.a i ett par bloggar och på www.jonasgardell.se ... sen på Youtube...kommer lite mer om VAD jag fastnade i där senare :-D

Vad ska jag säga om filmen?
Guds Stad var annorlunda. Sjuk på många sätt och obehaglig på andra. Sjuk eftersom det baseras på en sann historia (eller är det en fejk?) och obehaglig eftersom våldet bara föder mer våld och filmen speglar den totala meningslösheten i det. Skådespelarna var briljanta, några var snudd på geniala!
Filmat på ett sätt jag inte gillade riktigt dock. Bildkvalitet och filmvinklar var emellanåt halvtaskiga men stillbilderna desto bättre (ni fattar om ni ser filmen!). Storyn spårade bitvis ur men i det stora hela är det en viktig film i bemärkelsen att den belyser problem med urban fattigdom.

Om jag rekommenderar den?
Värd att se i det stora hela men snabbspola emellanåt. Vissa scener var lite väl intetsägande och utdragna. Det är inte en av de bästa filmer jag sett men å andra sidan har jag ganska "konstig" filmsmak också. Är galen i Animé och sitter ofta på nätet och ser filmer odubbat på Japanska...vilket haft till följd att jag nu vill plugga japanska. Inte för att jag har tid att göra det direkt men ändå...

;-)
Bluecat




Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag tyckte filmen var döäcklig men viktig.

2007-09-27 @ 22:16:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0