Gud igen...

Jag vet...jag såg idag att jag har skrivit ett par tre inlägg med ordet Gud i texten på något sätt. Jag vet inte. Gud är intressant. Man kan inte bortse från Guds vara eller icke-vara.

Sökte på Wikipedia (en favorit när man fastnar på ett ord eller behöver veta någonting):


"Gud
är ett ord med olika betydelser:

  1. Allmän betydelse: Generisk beteckning på mäktig övernaturlig varelse eller kraft. Föreställning inom de flesta religioner. Föremål för tillbedjan, dyrkan och lydnad.
  2. Gud som namn: Inom många monoteistiska religioner, det vill säga religioner där man bara tror på en gud - däribland kristendomen - används ordet "Gud" som namn på den ende gud man tror på. I denna betydelse skrivs ordet vanligen med stor bokstav.
  3. Funktionell betydelse: "Gud" kan också ha funktionell betydelse, och syftar då på något objekt som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad. "

Jag gillar speciellt detta kliniska beskrivande av Gud "Allmän betydelse", "Gud som namn", "Fuktionell betydelse". Känns på något sätt betryggande att vi människor till och med försöker kategorisera in Gud. Som om Gud skulle bry sig?
;-)

Bluecat

ps. om det fortsätter så här kommer jag snart att lägga upp en kategori som heter Gud...hur illa kan det bli? ds.


Kommentarer
Postat av: Elena

Appropå, så ska jag förmogligen träffa min gudfar i veckan ... och guuuuu' va länge sen det var jag såg honom sist. Tror jag var en liten bebis senast. Jo, för han bor i Australien till vardags.

2007-09-22 @ 01:02:51
URL: http://mamatherapy.blogspot.com
Postat av: karin

Tack för besöket i min blogg.
intressant läsning om Gud.
KARIN

2007-09-22 @ 10:28:32
URL: http://www.mormors.blogg.se
Postat av: Kim

Tack för kommentarerna! :-)
E - se det positiva i att träffa Gudfar - du kanske hittar en människa som kan bli betydelsefull i livet nu när du är vuxen. Och det är ju roligt för barnen också <3
Karin - roligt att du hälsar på hos mig! :-)

2007-09-23 @ 21:58:05
URL: http://qrious.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0